Du er her: Hjem /

 
AVHANDLING:
06. januar 07

"Jeg elsker Dig!" er den sangen av Grieg som er mest innspilt på grammofon. Musikkforsker Per Dahl disputerte til doktorgraden fredag 10. november med en avhandling om ”Jeg elsker Dig!", der han har kartlagt 318 ulike innspillinger av stykket.

Per Dahl disputerte fredag 10.november 2006 for graden doctor philosophiae (dr.philos.) ved Universitetet i Stavanger med avhandlingen: ”Jeg elsker Dig! Lytterens argument. Grammofoninnspillinger av Edvard Griegs opus 5 nr.3.”

Jeg elsker Dig! er den sang av Grieg som er mest innspilt på grammofon. Dahl har gjort en kartlegging av 318 ulike innspillinger og viser hvordan interpretasjonen av sangen har endret seg fra første innspilling i 1899 og frem til i dag.

Grammofonplatens mulighet til å fristille musikkverket fra konsertsalen åpnet for tolkninger som var rettet mot et publikum uavhengig av deres sosiale status og notekunnskap. Dermed vokste det frem et kommersielt marked av musikklyttere som ikke gikk på konsert, men som kjøpte grammofonplater. Et hovedmoment i avhandlingen er derfor å avdekke på hvilke måter og i hvilken grad en innspilling av Jeg elsker Dig! kan sies å tilhøre enten konsertsaltradisjonen eller kommerstradisjonen.

Resultatene av de empiriske studiene viser at både gjennomsnittstempo og avviksprofil for de ulike frasene er temmelig konstant gjennom hele tidsperioden, men den uttrykksmessige variasjonen er større i konsertsaltradisjonen enn i kommerstradisjonen. Dahl påpeker at en fremførings legitimitet (riktighet) i hovedsak er avhengig av den sosiale ramme rundt fremføringen, mens fremføringens validitet (gyldighet) er avhengig av dens tilknytning til en tradisjon.

Grammofonplaten har utfordret partituret som objektiv representant for musikkverket. Dahl betrakter et musikkverk som en sosial konstruksjon som etableres og vedlikeholdes av tre persongrupper; komponisten, utøveren og lytteren. Her tas lytterens posisjon som utgangspunkt og Dahl drøfter musikkestetiske, analytiske og kognitive tilnærminger til en ny beskrivelse av musikkopplevelsen hvor tolkningselementene er fristilt fra noten/partituret.

Vurderingskomiteen besto av professor Elef Nesheim (Norges Musikkhøgskole), dr. fil Pekka Gronow (Helsinki Universitet/Finlands Radio) og professor Finn Egil Tønnessen (UiS).

Dette var den første dr.philos. ved Universitetet i Stavanger. To prøveforelesninger var lagt til kveldstid torsdag 9.november på Institutt for musikk og dans i Bjergsted. Doktoranden er fra Malm i Nord-Trøndelag og har sin utdanning fra Universitetet i Trondheim. Han har vært knyttet til musikkonservatoriet i Stavanger siden 1979, og var rektor ved Høgskolen i Stavanger i perioden 2000-2003.
.
Interesserte kan bestille avhandlingen for kr 300 fra Per Dahl.
 

Per Dahl
Foto: www.forskning.no 
 
ARKIV:
06.11.07 Bian Liunian spiller erhu, et kinesisk strengeinstrument. Da Rikskonsertene introduserte ham for den norske fiolinisten Henning Kraggerud, ble resultatet en turné i Norge i samarbeid med Grieg 07. Siden slutten av oktober har de to reist rundt sammen med pianisten Christian Ihle Hadland og den kinesiske sangeren Wang Yan. - Jeg ville gjerne koble Bian og Henning fordi jeg opplever at de har noe av den samme musikalske friheten både teknisk og musikalsk, sier Lise Lundh, som har vært produsent for prosjektet.

28.02.07

06.01.07



Klikk her for å få en utskriftsvennlig version av denne siden.Utskriftsvennlig version